جواب: بہتر ہے کہ اس بحث کی وضاحت کے لئے سب سے پہلے اس بارے ميں فقہاء کے نظريات بيان کردئيے جائيں :
١۔سارے اسلامی فرقے اس مسئلہ پر متفق ہيں کہ ميدان” عرفات” ميں ظہر کے وقت نماز ظہر اور نماز عصر کو اکھٹا اور بغير فاصلے کے پڑھا جاسکتا ہے اسی طرح ”مزدلفہ” ميں عشا کے وقت نماز مغرب اور عشا کو ايک ساتھ پڑھنا جائز ہے
٢۔حنفی فرقہ کا کہنا ہے کہ : نماز ظہر و عصر اور نماز مغرب و عشاء کو اکھٹا ايک وقت ميں پڑھنا صرف دو ہی مقامات ”ميدان عرفات” اور ”مزدلفہ” ميں جائز ہے اور باقی جگہوں پر اس طرح ايک ساتھ نمازيں نہ پڑھی جائيں .
٣۔حنبلی، مالکی اور شافعی فرقوں کا کہنا ہے کہ: نماز ظہر و عصر اور نماز مغرب و عشاء کو ان گزشتہ دو مقامات کے علاوه سفر کی حالت ميں بھی ايک ساتھ ادا کيا جاسکتا ہے ان فرقوں ميں سے کچھ لوگ بعض اضطراری موقعوں جيسے بارش کے وقت يا نمازی کے بيمار ہونے پر يا پھر دشمن کے ڈر سے ان نمازوں کو ساتھ ميں پڑھنا جائز قرار ديتے ہيں (١)
٤۔شيعہ يہ عقيده رکھتے ہيں کہ نماز ظہر و عصر اور اسی طرح نماز مغرب و عشاء کے لئے ايک ”خاص وقت” ہے اور ايک ”مشترک وقت”:
الف:نماز ظہر کا خاص وقت شرعی ظہر (زوال آفتاب) سے ليکر اتنی دير تک ہے جس ميں چار رکعت نما زپڑھی جاسکے
ب: نمازعصر کا مخصوص وقت وه ہے کہ جب غروب آفتاب ميں اتنا وقت باقی بچا ہو کہ اس ميں چار رکعت نماز پڑھی جاسکے.
ج:نماز ظہر و عصر کا مشترک وقت نماز ظہر کے مخصوص وقت کے ختم ہونے اور نماز عصر کے مخصوص وقت کے شروع ہونے تک ہے. شيعہ يہ کہتے ہيں کہ ہم ان تمام مشترک اوقات ميں نماز ظہر و عصر کو اکٹھا اور فاصلے کے بغير پڑھ سکتے ہيں. ليکن اہل سنت کہتے ہيں : کہ نماز ظہر کا مخصوص وقت، شرعی ظہر (زوال آفتاب) سے ليکر اس وقت تک ہے جب ہر چيز کا سايہ اس کے برابر ہوجائے اس وقت ميں نماز عصر نہيں پڑھی جاسکتی اور اس کے بعد سے لے کر غروب آفتاب تک نماز عصر کا مخصوص وقت ہے اس وقت ميں نماز ظہر نہيں پڑھی جاسکتی.
د:نماز مغرب کا مخصوص وقت شرعی مغرب کی ابتدا سے لے کر اس وقت تک ہے
………….١(
سے اقتباس ) کہ جس ميں تين رکعت نماز پڑھی جاسکتی ہے .اس وقت ميں صرف نماز مغرب ہی پڑھی جاسکتی ہے.
ھ: نماز عشاء کا مخصوص وقت يہ ہے کہ جب آدھی رات ميں صرف اتنا وقت ره جائے کہ اس ميں چار رکعت نماز پڑھی جاسکے تواس کوتاه وقت ميں صرف نماز عشاء ہی پڑھی جائے گی۔
و: مغرب و عشاء کی نمازوں کا مشترک وقت نماز مغرب کے مخصوص وقت کے ختم ہونے سے لے کر نماز عشاء کے مخصوص وقت تک ہے. شيعہ يہ عقيده رکھتے ہيں کہ اس مشترک وقت کے اندر مغرب و عشاء کی نمازيں ايک ساتھ اور بغير فاصلے کے ادا کی جاسکتی ہيں ليکن اہل سنت يہ کہتے ہيں کہ نماز مغرب کا مخصوص وقت غروب آفتاب سے لے کر مغرب کی سرخی زائل ہونے تک ہے اور اس وقت ميں نماز عشاء نہيں پڑھی جاسکتی پھر مغرب کی سرخی کے زائل ہونے سے ليکر آدھی رات تک نماز عشاء کا خاص وقت ہے اور اس وقت ميں نماز مغرب ادا نہيں کی جاسکتی.
نتيجہ:يہ نکلتا ہے کہ شيعوں کے نظرئيے کے مطابق شرعی ظہر کا وقت آجانے پر نماز ظہر بجالانے کے بعد بلافاصلہ نماز عصر ادا کرسکتے ہيں نماز ظہر کو اس وقت نہ پڑھ کر نماز عصر کے خاص وقت تک پڑھتے ہيں۔ اس طرح کہ نماز ظہر کو نماز عصر کے خاص وقت کے پہنچنے سے پہلے ختم کرديں اور اس کے بعد نماز عصر پڑھ ليں اس طرح نماز ظہر و عصرکو جمع کيا جاسکتا ہے اگرچہ مستحب يہ ہے کہ نماز ظہر کو زوال کے بعد ادا کيا جائے اور نماز عصر کو اس وقت ادا کيا جائے کہ جب ہر چيز کا سايہ اس کے برابر ہوجائے. اسی طرح شرعی مغرب کے وقت نماز مغرب کے بجالانے کے بعد بلا فاصلہ نماز عشا پڑھ سکتے ہيں يا پھر اگر چاہيں تو نماز مغرب کو نماز عشاء کے خاص وقت کے قريب پڑھيں وه اس طرح کہ نماز مغرب کو نماز عشاء کے خاص وقت کے پہنچنے سے پہلے ختم کرديں اور اس کے بعد نماز عشاء پڑھ ليں اس طرح نماز مغرب و عشاء کو ساتھ ميں پڑھا جاسکتا ہے . اگرچہ مستحب يہ ہے کہ نماز مغرب کو شرعی مغرب کے بعد ادا کيا جائے اور نماز عشاء کو مغرب کی سرخی کے زائل ہوجانے کے بعد بجالايا جائے يہ شيعوں کو نظريہ تھا . ليکن اہل سنت کہتے ہيں کہ نماز ظہر و عصر يا مغرب و عشاء کو کسی بھی جگہ اور کسی بھی وقت ميں ايک ساتھ ادا کرنا صحيح نہيں ہے اس اعتبار سے بحث اس ميں ہے کہ کيا ہر جگہ اور ہر وقت ميں دو نمازيں ايک ساتھ پڑھی جاسکتی ہيں ٹھيک اسی طرح جيسے ميدان عرفہ اور مزدلفہ ميں دو نمازوں کو ايک ساتھ ايک ہی وقت ميں پڑھا جاتا ہے .
الف: شيعہ کہتے ہيں کہ اس روايت سے مراد يہ ہے کہ نماز ظہر کے ابتدائی وقت ميں ظہر کی نماز ادا کرنے کے بعد نماز عصر کو بجالايا جاسکتا ہے اور اسی طرح نماز مغرب کے ابتدائی وقت ميں مغرب کی نماز ادا کرنے کے بعد نماز عشا کو پڑھا جاسکتا ہے اور يہ مسئلہ کسی خاص وقت اور کسی خاص جگہ يا خاص حالات سے مخصوص نہيں ہے بلکہ ہر جگہ اور ہر وقت ميں ايک ساتھ دونمازيں ادا کی جاسکتی ہيں .
ب:اہل سنت کہتے ہيں مذکوره روايت سے مراد يہ ہے کہ نماز ظہر کو اس کے آخری وقت ميں اور نماز عصر کو اس کے اول وقت ميں پڑھا جائے اور اسی طرح نماز مغرب کو اس کے آخری وقت ميں اور نماز عشاء کو اس کے اول وقت ميں پڑھاجائے . اب ہم اس مسئلے کی وضاحت کے لئے ان روايات کی تحقيق کرکے يہ ثابت کريں گے کہ ان روايات ميں دو نمازوں کو جمع کرنے سے وہی مراد ہے جو شيعہ کہتے ہيں . يعنی دو نمازوں کو ايک ہی نماز کے وقت ميں پڑھا جاسکتا ہے اور يہ مراد نہيں ہے کہ ايک نماز کو اس کے آخری وقت ميں اور دوسری نماز کواس کے اول وقت ميں پڑھا جائے :
روايات ميں دو نمازوں کے ايک ہی ساتھ پڑھنے کا تذکره
١۔احمد ابن حنبل نے اپنے کتاب مسند ميں جابر بن زيد سے روايت کی ہے
أخبرن جابر بن زيد أنہ سمع ابن عباس يقول:
.( ١
………….
١)مسند احمد ابن حنبل ، جلد ١ ص ٢٢١ )
جابر بن زيد کا بيان ہے کہ انہوں نے ابن عباس سے سنا ہے کہ وه کہہ رہے تھے : ميں نے پيغمبراکرمۖ کے ساتھ آٹھ رکعت نماز (ظہر و عصر) اور سات رکعت نماز (مغرب وعشاء ) کو ايک ساتھ پڑھا ہے ابن عباس کہتے ہيں کہ ميں نے ابوشعثاء سے کہا: ميرا يہ گمان ہے کہ رسول خداۖ نے نماز ظہر کو تاخير سے پڑھا ہے اور نماز عصر کو جلد ادا کيا ہے اسی طرح نماز مغرب کو بھی تاخير سے پڑھا ہے اور نماز عشاء کو جلدی ادا کيا ہے ابوشعثاء نے کہا ميرا بھی يہی گمان ہے . اس روايت سے اچھی طرح معلوم ہوجاتا ہے کہ پيغمبراکرمۖ نے ظہر وعصر اور مغرب و عشاء کی نمازوں کوايک ساتھ اور بغير فاصلے کے پڑھا تھا .
٢۔احمد ابن حنبل نے عبدلله بن شقيق سے درج ذيل روايت نقل کی ہے :
”خطبنا ابن عباس يومًا بعد العصر حتی غربت الشمس و بدت النجوم و علق الناس ينادونہ الصلاة و ف القوم رجل من بن تميم فجعل يقول: الصلاة الصلاة : قال فغضب قال أتعلّمن بالسنة؟ شھدت رسول للهّ جمع بين الظہر والعصر والمغرب والعشاء . قال عبدلله فوجدت فنفس من ذلک شيئًا فلقيت أباھريرة فسألتہ( فوافقہ”( ١
………….
. ١)مسند احمد، جلد ١ ص ٢٥١ )
ايک دن عصر کے بعد ابن عباس نے ہمارے درميان خطبہ ديا يہاں تک کہ آفتاب غروب ہوگيا اور ستارے چمکنے لگے اور لوگ نماز کی ندائيں دينے لگے ان ميں سے بنی تميم قبيلے کا ايک شخص”نماز ” ”نماز ” کہنے لگا ابن عباس نے غصے ميں کہا کيا تم مجھے سنت پيغمبر کی تعليم دينا چاہتے ہو؟ ميں نے خود رسول خداۖ کو ظہر و عصر اور مغرب و عشاء کی نمازوں کو ايک ساتھ پڑھتے ديکھا ہے عبدلله نے کہا اس مسئلے سے متعلق ميرے ذہن ميں شک پيدا ہوگيا تو ميں ابوہريره کے پاس گيا اور ان سے سوال کيا تو انہوں نے ابن عباس کی بات کی تائيد کی . اس حديث ميں دو صحابی ”عبدلله ابن عباس” اور ”ابوہريره” اس حقيقت کی گواہی دے رہے ہيں کہ پيغمبراکرم نے نماز ظہر و عصر اور مغرب و عشاء کو ايک ساتھ پڑھا ہے اور ابن عباس نے بھی پيغمبراکرم کے اس عمل کی پيروی کی ہے.
٣۔مالک بن انس کا اپنی کتاب ”موطأ” ميں بيان ہے:
( صلّیٰ رسول للهّ الظہر والعصر جميعًا والمغرب والعشاء جميعًا ف غير خوف ولا سفر( ١
١)موطأ مالک ، کتاب الصلوة طبع ٣ (بيروت) ص ١٢٥ حديث ١٧٨ صحيح مسلم جلد ٢ ص ١٥١ طبع بيروت ، باب ) الجمع بين الصلاتين فی الحضر.
رسول خدا نے ظہر وعصر اور مغرب و عشاء کی نمازيں ايک ساتھ پڑھی تھيں جبکہ نہ تو کسی قسم کا خوف تھا اور نہ ہی آپۖ سفر ميں تھے .
٤۔مالک بن انس نے معاذبن جبل سے يہ روايت نقل کی ہے :
فکان رسول للهّ يجمع بين الظہر والعصر والمغرب والعشائ( ١
رسول خدا نماز ظہر عصر اور نماز مغرب و عشاء کو ايک ساتھ بجالاتے تھے .
٥۔ مالک بن انس نے نافع سے اور انہوں نے عبدلله بن عمر سے يوں روايت نقل کی ہے :
کان رسول للهّ اِذا عجّل بہ السير يجمع بين المغرب والعشائ.( ٢
جس وقت رسول خداۖ کو کوئی مسافت جلدی طے کرنی ہوتی تو وه مغرب و عشاء کی نمازوں کوايک ساتھ بجالاتے تھے .
٦۔مالک ابن انس نے ابوہريره سے يوں روايت نقل کی ہے :
………….
. ١)موطا مالک کتاب الصلوة صفحہ ١٣٤ حديث ١٧٦ طبع ٣ بيروت سال طبع ١٤٠٣ ھ. صحيح مسلم طبع مصر جز ٢ صفحہ ١٥٢ )
. ٢) موطأ مالک کتاب الصلوة ص ١٢٥ حديث ١٧٧ )
ن رسو ل لله کان يجمع بين الظہر والعصر ف سفره اِلی تبوک ( ١
پيغمبراکرمۖ نے تبوک کے راستے ميں ظہر و عصر کی نمازيں ايک ساتھ پڑھيں تھيں .
٧۔مالک نے اپنی کتاب موطأ ميں نافع سے يوں روايت نقل کی ہے :
( ن عبدللهّ بن عمر کان اِذا جمع الأمراء بين المغرب والعشاء ف المطر جمع معھم ( ٢
جب بھی بارش کے دوران حکام مغرب اور عشاء کو اکھٹا پڑھتے تھے تو عبدلله بن عمر بھی ان کے ساتھ اپنی نمازوں کو ايک ساتھ پڑھ ليا کرتے تھے.
٨۔مالک ابن انس نے علی بن حسين سے يوں نقل کيا ہے :
کان رسول للهّ اِذا أراد أن يسير يومہ جمع بين الظہر والعصر و اِذا أراد أن يسير ليلہ جمع بين المغرب والعشاء ( ٣
………….
. ١)موطأ مالک کتاب الصلوة ص ١٢٤ حديث ١٧٥ )
. ٢) موطأ مالک کتاب الصلوة ص ١٢٥ حديث ١٧٩ )
. ٣)موطأ مالک، کتاب الصلوة ص ١٢٥ حديث ١٨١ )
پيغمبراکرم جب دن ميں سفر کرنا چاہتے تھے تو ظہر اور عصر کی نمازوں کو اکھٹا ادا کرليا کرتے تھے اور جب رات ميں سفر کرنا ہوتا تھا تو مغرب اور عشاء کی نمازوں کو ايک ساتھ پڑھتے تھے .
٩۔ محمد زرقانی نے موطأ کی شرح ميں ابن شعثا سے يوں روايت نقل کی ہے
اِنّ ابن عباس صلّیٰ بالبصرة الظھر والعصر ليس بينھما شء والمغرب والعشاء ليس بينھما شء ( ١
بے شک ابن عباس نے بصره ميں نماز ظہر و عصر کو ايک ساتھ اور بغير فاصلے کے پڑھا تھا اور اسی طرح نماز مغرب وعشاء کو بھی اکھٹا اور بغير فاصلے کے بجالائے تھے
١٠ ۔زرقانی نے طبرانی سے اور انھوننے ابن مسعود سے نقل کيا ہے :
جمع النبّ بين الظہر والعصر و بين المغرب والعشاء فقيل لہ ف ذلک فقال : صنعت ھذا لئلا تحرج أمت( ٢
پيغمبراکرمۖ نے جب نماز ظہر و عصر اور نماز مغرب و عشاء کو ايک ساتھ پڑھا تو آنحضرتۖ سے اس کے بارے ميں پوچھا گيا
………….
١)موطأپرزرقانی کی شرح ، جز اول باب الجمع بين الصلاتين فی الحضر والسفر ص ٢٩٤ طبع مصر. )
جواب ميں آپ نے فرمايا کہ ميں نے اس عمل کو اس لئے انجام ديا ہے تاکہ ميری امت مشقت ميں نہ پڑ جائے.
١١ ۔مسلم بن حجاج نے ابوزبير سے اور انہوں نے سعيد بن جبير سے اور انہوں نے ابن عباس سے يوں روايت نقل کی ہے :
صلّیٰ رسول للهّ بين الظہر والعصرجميعًا بالمدينة ف غير خوف ولاسفر( ١
پيغمبراکرمۖ نے مدينہ منوره ميں بغير خوف و سفر کے نماز ظہر و عصر کوايک ساتھ پڑھا تھا .
اس کے بعد ابن عباس نے پيغمبر اکرمۖ کے اس عمل کے بارے ميں کہا کہ :
آنحضرت چاہتے تھے کہ ان کی امت ميں سے کوئی بھی شخص مشقت ميں نہ پڑ نے پائے ( ٢
١٢ ۔مسلم نے اپنی کتاب صحيح ميں سعيد بن جبير سے اور انہوں نے ابن عباس سے يوں روايت نقل کی ہے : جمع رسول للهّ بين الظہر والعصر والمغرب والعشاء ف المدينة من غير خوف
………….
١)صحيح مسلم جزء ٢ ص ١٥١ باب الجمع بين الصلاتين فی الحضر ،طبع مصر . )
٢)يہ مطلب گزشتہ کتاب ميں اسی حديث کے ذيل ميں مذکور ہے. )
ولامطر. ( ١
پيغمبر اکرمۖ نے مدينہ منوره ميں بغير خوف اور بارش کے نماز ظہر و عصر اور نماز مغرب و عشاء کو اکھٹا پڑھا تھا. اس وقت سعيد ابن جبير نے ابن عباس سے پوچھا کہ پيغمبر اکرمۖ نے اس طرح کيوں کيا؟ تو ابن عباس نے کہا آنحضرت ( اپنی امت کو زحمت ميں نہيں ڈالنا چاہتے تھے. ( ٢
١٣ ۔ابوعبدلله بخاری نے اپنی کتاب صحيح بخاری ميں اس سلسلے ميں ”باب تأخير الظہراِلی العصر ” کے نام سے اي ( مستقل باب قرار ديا ہے.( ٣
يہ خود عنوان اس بات کا بہترين گواه ہے کہ نماز ظہر ميں تاخير کرکے اسے نماز عصر کے وقت ميں اکھٹا بجالايا جاسکت ہے اس کے بعد بخاری نے اسی مذکوره باب ميں درج ذيل روايت نقل کی ہے :
نّ النبّ صلّیٰ بالمدينة سبعًا و ثمانيًا الظھر والعصر والمغرب والعشاء ( ٤
………….
. ١)گزشتہ حوالہ، صفحہ نمبر ١٥٢ )
٢)يہ مطلب گزشتہ کتاب کے صفحہ ص ١٥٢ ميں اسی حديث کے ذيل ميں مذکور ہے . )
٣)صحيح بخاری جز اول ص ١١٠ کتاب الصلوة باب تاخير الظہر الی العصر طبع مصر نسخہ اميريہ ١٣١٤ ھ. )
٤) گزشتہ حوالہ. )
بہ تحقيق پيغمبر اکرمۖنے مدينہ ميں سات رکعت (نماز مغرب و عشائ) اور آٹھ رکعت (نماز ظہر وعصر)پڑھی ہيں . اس روايت سے اچھی طرح معلوم ہوجاتا ہے کہ جس طرح نماز ظہر ميں تاخير کرکے اسے نماز عصر کے وقت ميں نماز عصر کے ساتھ بجالايا جاسکتا ہے ،اسی طرح سياق حديث ميں موجود قرينہ اور پيغمبراکرم کی سيرت سے سمجھ ميں آتاہے کہ نماز مغرب ميں بھی دير کر کے اسے نماز عشاء کے وقت ميں نماز عشاء کے ساتھ بجالايا جاسکتا ہے .
١٤ ۔بخاری نے اپنی کتاب صحيح ميں ايک اور مقام پر لکھاہے :
قال ابن عمر و أبو أيوب و ابن عباس رض للهّ عنھم صلّیٰ النبّ المغرب والعشاء ( ١
عبد لله بن عمر و ابوايوب انصاری اور عبدلله بن عباس نے کہا ہے کہ : پيغمبرخداۖ نے مغرب اور عشاء کی نمازوں کو ايک ساتھ پڑھا ہے.
بخاری اس حديث سے مسلم طور پر يہ سمجھانا چاہتے تھے کہ پيغمبر اکرمۖ نے نماز مغرب و عشاء کو ايک ساتھ پڑھا تھا کيونکہ يہ تو يقينی ہے کہ بخاری ہرگز اس حديث کے ذريعے حضورۖ کے نمازی ہونے کو ثابت نہيں کرنا چاہتے تھے .
………….
١)صحيح بخاری جز اول کتاب الصلوة باب ذکر العشاء ص ١١٣ طبع مصر ١٣١٤ ھ. )
١٥ ۔مسلم بن حجاج نے اپنی کتاب صحيح ميں بيان کيا ہے :
قال رجل لابن عباس الصلاة فسکت ثم قال الصلاة فسکت ثم قال الصلاة فسکت ثم قال:لا أم لک أتعلمنا بالصلٰوة و کنّا نجمع بين الصلا تين علیٰ عھد رسول للهّ . ( ١
ايک شخص نے ابن عباس سے کہا : ”نماز” تو ابن عباس نے کچھ نہ کہا اس شخص نے پھر کہا ”نماز” پھر بھی ابن عباس نے اسے کوئی جواب نہ ديا تو اس شخص نے پھر کہا ”نماز” ليکن ابن عباس نے پھر کوئی جواب نہيں ديا جب اس شخص نے چوتھی مرتبہ کہا: ”نماز” تب ابن عباس بولے او بے اصل!تم ہميں نماز کی تعليم دينا چاہتے ہو ؟ جبکہ ہم پيغمبر خداۖ کے زمانے ميں دو نمازوں کو ايک ساتھ بجالايا کرتے تھے .
١٦ ۔مسلم نے يوں روايت نقل کی ہے :ہے :
اِنّ رسول للهّ جمع بين الصلاة ف سفرة سافرھا ف غزوة تبوک فجمع بين الظہر والعصر والمغرب والعشاء . قال سعيد فقلت: لابن عباس:
………….
١)صحيح مسلم جز ٢ ص ١٥٣ باب الجمع بين الصلاتين فی الحضر )
ما حملہ علی ذلک ؟ قال أراد أن لايحرج اُمتہ ( ١
پيغمبر خداۖ نے غزوه تبوک کے سفر ميں نمازوں کو جمع کر کے نماز ظہر و عصر اور مغرب عشاء کو ايک ساتھ پڑھا تھا سعيد بن جبير نے کہا کہ ميں نے ابن عباس سے آنحضرتۖ کے اس عمل کا سبب دريافت کيا تو انہوں نے جواب ديا آنحضرت چاہتے تھے کہ ان کی امت مشقت ميں نہ پڑ ے .
١٧ ۔ مسلم ابن حجاج نے معاذ سے اس طرح نقل کيا ہے :
خرجنا مع رسول للهّ ف غزوة تبوک فکان يُصلّ الظہر والعصر جميعًا والمغرب و العشاء جميعًا.( ٢
ہم پيغمبرخداۖ کے ساتھ غزوه تبوک کی طرف نکلے تو آنحضرت نے نماز ظہر و عصر اور نماز مغرب وعشاء کو ايک ساتھ پڑھا .
١٨ ۔مالک ابن انس کا اپنی کتاب ”الموطأ” ميں بيان ہے کہ :
عن ابن شھاب أنّہ سأل سالم بن عبدلله : ھل يجمع بين الظہر والعصر ف السفر؟ فقال نعم
………….
١)صحيح مسلم جز ٢ ص ١٥١ طبع مصر )
٢)گزشتہ حوالہ )
لابأس بذلک ، ألم تر الیٰ الصلاة الناس بعرفة ؟( ١
ابن شہاب نے سالم بن عبد لله سے سوال کيا کہ کيا حالت سفر ميں نماز ظہر و عصر کو ايک ساتھ بجالايا جاسکتا تھا ؟ سالم بن عبدلله نے جواب ديا ہاں اس کام ميں کوئی حرج نہيں ہے کيا تم نے عرفہ کے دن لوگونکو نماز پڑھتے نہيں ديکھا ہے؟ يہاں پر اس نکتے کا ذکر ضروری ہے کہ عرفہ کے دن نماز ظہر و عصر کو نماز ظہر کے وقت ميں بجالانے کو سب مسلمان جائز سمجھتے ہيں اس مقام پر سالم بن عبدلله نے کہا تھا کہ جيسے لوگ عرفہ کے دن دو نمازوں کو اکھٹا پڑھتے ہيں اسی طرح عام دنوں ميں بھی دو نمازوں کو ايک ساتھ پڑھا جاسکتا ہے .
١٩ ۔متقی ہندی اپنی کتاب ”کنزالعمال” ميں لکھتے ہيں :
قال عبدللهّ: جمع لنا رسول للهّ مقيمًا غير مسافر بين الظہر والعصر والمغرب والعشاء فقال رجل لابن عمر : لم تری النبّ فعل ( ذلک ؟ قال : لِأن لايحرج اُمتہ ان جمع رجل.( ٢
………….
١)موطأ مالک ص ١٢٥ حديث ١٨٠ طبع ٣ ،بيروت. )
٢) کنزالعمال کتاب الصلوة ،باب الرابع فی صلاة المسافر باب جمع جلد ٨ ص ٢٤٦ طبع ١حلب ١٣٩١ ھ. )
عبد لله ابن عمر نے کہا: کہ پيغمبر خداۖ نے بغير سفر کے نماز ظہر
وعصر اور مغرب و عشاء کو اکھٹا پڑھا تھا ايک شخص نے ابن عمر سے سوال کيا کہ پيغمبراکرمۖ نے ايسا کيوں کيا ؟ تو
ابن عمر نے جواب ديا کہ آنحضرتۖ اپنی امت کو مشقت ميں نہيں ڈالنا چاہتے تھے تاکہ اگر کوئی شخص چاہے تو دو نمازوں
کو ايک ساتھ بجالائے .
٢٠ ۔اسی طرح کنزالعمال ميں يہ روايت بھی موجود ہے :
عن جابر أنّ النبّ جمع بين الظہر والعصر بأذان و اِقامتين( ١
نبی اکرم نے ظہر وعصر کی نمازوں کو اکھٹا ايک اذان اور دو اقامتوں کے ساتھ پڑھا تھا .
٢١ ۔ کنزالعمال ميں درج ذيل روايت بھی موجود ہے:
عن جابر أنّ رسول للهّ غربت لہ الشمس بمکة فجمع بينھما بسرف( ٢
جابر بن عبدلله سے منقول ہے کہ مکہ ميں ايک دفعہ جب آفتاب غروب ہوگيا تو رسول خداۖ نے ”سرف” ( ٣)کے مقام پر نماز مغرب و عشاء کو اکھٹا پڑھا تھا.
………….
١)کنزالعمال کتاب الصلوة ، باب الرابع فی صلوة المسافر باب جمع جلد ٨ ص ٢٤٧ طبع ١ حلب. )
٢) گزشتہ حوالہ. )
٣)سرف مکہ سے نوميل کے فاصلے پر واقع مقام کا نام ہے (يہ بات کنزالعمال سے اسی حديث کے ذيل سے ماخوذ ہے) )
٢٢ ۔کنزالعمال ميں ابن عباس سے يوں منقول ہے :
جمع رسول للهّ بين الظہر والعصر والمغرب والعشاء بالمدينة ف غير سفر ولا مطر قال : قلت لابن عباس : لم تراه فعل ذلک؟
قال: أراد التوسعة علیٰ أمتہ( ١
پيغمبر خداۖ نے مدينہ ميں بغير سفر اور بارش کے نماز ظہر و عصر اور مغرب و عشاء کو اکھٹا پڑھا تھا. راوی کہتا ہے کہ ميں نے ابن عباس سے پوچھا آنحضرتۖ کے اس عمل کے سلسلے ميں آپ کا کيا نظريہ ہے؟ تو ابن عباس نے جواب ديا آنحضرتۖ اپنی امت کے لئے سہولت اور آسانی قرار دينا چاہتے تھے .
نتيجہ:
اب ہم گزشتہ روايات کی روشنی ميں دو نمازوں کو جمع کرنے کے سلسلے ميں شيعوں کے نظريہ کے صحيح ہونے پر چند دليليں پيش کريں گے:
١۔دونمازوں کو ايک وقت ميں ايک ساتھ بجالانے کی اجازت نمازيوں کی سہولت اور انہيں مشقت سے بچانے کے لئے دی گئی ہے. متعدد روايات ميں اس حقيقت کو بيان کيا گيا ہے کہ اگر نماز ظہر و عصر يا مغرب و
………….
. ١)کنزالعمال ،کتاب الصلوة ، الباب الرابع ، باب جمع جلد ٨ )
عشاء کو ايک وقت ميں بجالانا جائز نہ ہوتا تو يہ امر مسلمانوں کے لئے زحمت و مشقت کا باعث بنتا اسی وجہ سے پيغمبر اسلامۖ نے مسلمانوں کی سہولت اور آسانی کے لئے دو نمازوں کو ايک وقت ميں بجالانے کو جائز قرار ديا ہے (اس سلسلے ميں دسويں ، سولہويں ، انيسويں ، اور بائيسويں حديث کا مطالعہ فرمائيے) واضح ہے کہ اگر ان روايات سے يہ مراد ہو کہ نماز ظہر کواسکے آخری وقت( جب ہر چيز کا سايہ اسکے برابر ہوجائے ) تک تاخير کر کے پڑھا جائے اور نماز عصر کو اسکے اول وقت ميں بجالايا جائے اس طرح ہر دو نمازيں ايک ساتھ مگر اپنے اوقات ہی ميں پڑھی جائيں( اہل سنت حضرات ان روايات سے يہی مراد ليتے ہيں ) تو ايسے کام ميں کسی طرح کی سہولت نہيں ہوگی بلکہ يہ کام مزيد مشقت کا باعث بنے گا جبکہ دو نمازوں کو ايک ساتھ بجالانے کی اجازت کا يہ مقصد تھا کہ نمازيونکيلئے سہولت ہو. اس بيان سے يہ واضح ہوجاتا ہے کہ گزشتہ روايات سے مراد يہ ہے کہ دو نمازوں کو ان کے مشترک وقت کے ہر حصے ميں بجالايا جاسکتا ہے اب نماز گزار کو اختيار ہے کہ وه مشترک وقت کے ابتدائی حصے ميں نماز پڑھے يا اس کے آخری حصے ميں اور ان روايات سے يہ مراد نہيں ہے کہ ايک نماز کو اس کے آخری وقت ميں اور دوسری کو اس کے اول وقت ميں ادا کيا جائے.
٢۔روز عرفہ دونمازوں کو اکھٹا پڑھنے کے حکم سے باقی دنوں ميں نمازوں کو ايک ساتھ پڑھنے کا جواز معلوم ہوتا ہے
تمام اسلامی فرقوں کے نزديک عرفہ کے دن ظہر وعصر کی نمازوں کو ايک وقت ميں بجالانا جائز ہے ( ١
مزيدبراں گزشتہ روايات ميں سے بعض اس بات کی گواه ہيں کہ ميدان عرفات کی طرح باقی مقامات پر بھی نمازوں کو اکھٹا بجالايا جاسکتا ہے اب اس اعتبار سے روز عرفہ اور باقی عام دنوں کے درميان يا عرفات کی سرزمين اور باقی عام جگہوں ميں کوئی فرق نہيں ہے اس سلسلہ ميں اٹھارويں حديث کا مطالعہ فرمائيں . لہذا جس طرح مسلمانوں کے متفقہ نظرئيے کے مطابق عرفہ ميں ظہر و عصر کی نمازوں کو ظہر کے وقت پر ايک ساتھ پڑھا جاتا ہے اسی طرح عرفہ کے علاوه بھی ان نمازوں کو ظہر کے وقت اکھٹا پڑھنا بالکل صحيح ہے .
٣۔سفر کی حالت ميں دو نمازوں کو اکھٹا پڑھنے کے حکم سے غير سفر ميں بھی نمازوں کے ايک ساتھ بجالانے کا جواز معلوم ہوتا ہے .ايک طرف سے حنبلی، مالکی، اور شافعی يہ عقيده رکھتے ہيں کہ حالت سفرميں دو نمازوں کو اکھٹا بجالايا جاسکتا ہے اور دوسری طرف گزشتہ روايات صراحت کے ساتھ کہہ رہی ہيں کہ اس اعتبار سے سفر اور غير سفر ميں کوئی فرق نہيں ہے کيونکہ پيغمبراکرمۖ نے دونوں حالتوں ميں نمازوں کو اکھٹا پڑھا تھا. (اس سلسلے ميں تيسری، گيارہويں، تيرہويں، اور بائيسويں حديث کا مطالعہ فرمائيں) اس بنياد پر (شيعوں کے نظرئيے کے مطابق) جس طرح حالت سفر ميں دو
………….
١)الفقہ علی المذاھب الاربعہ ، کتاب الصلوة ،الجمع بين الصلوٰتين تقديما و تاخيرا .
نمازوں کو اکھٹا بجالانا صحيح ہے اسی طرح عام حالات ميں بھی دو نمازوں کو اکھٹا پڑھا جاسکتا ہے .
٤۔اضطراری حالت ميں دو نمازوں کے اکھٹا پڑھنے کے حکم سے عام حالت ميں بھی نمازوں کے اکھٹا پڑھنے کا جواز معلوم ہوجاتا ہے.اہل سنت کی صحيح اور مسند کتابوں مينسے بہت سی روايات اس حقيقت کی گواہی ديتی ہيں کہ پيغمبراکرمۖ اور ان کے اصحاب نے چند اضطراری موقعوں پر جيسے بارش کے وقت يا دشمن کے خوف سے يا بيماری کی حالت ميں نمازوں کو ايک ساتھ اور ايک ہی وقت ميں (ٹھيک اسی طرح جيسے شيعہ کہتے ہيں) پڑھا تھا اور اسی وجہ سے مختلف اسلامی فرقوں کے فقہاء نے بعض اضطراری حالات ميندو نمازوں کو ايک ساتھ پڑھنا جائز قرار ديا ہے جب کہ گزشتہ روايات اس بات کو وضاحت کے ساتھ بيان کررہی ہيں کہ اس سلسلے ميں اضطراری اور عام حالت ميں کوئی فرق نہيں ہے . اور پيغمبراکرمۖ نے دونوں حالتوں ميں
اپنی نمازوں کو ايک ساتھ پڑھا ہے . اس سلسلے ميں تيسری، گيارہويں ، اور بارہويں ، اور بائيسويں روايت کا مطالعہ کيجئے
٥۔اصحاب پيغمبرۖ کی روش سے دو نمازوں کے ايک ساتھ بجالانے کا جواز معلوم ہوتا ہے. گزشتہ روايات ميں يہ نکتہ موجود ہے کہ آنحضرتۖ کے بہت سے اصحاب دو نمازوں کو ايک وقت ميں بجالاتے تھے جيسے کہ عبدلله ابن عباس نے نماز مغرب ميں اتنی دير کردی تھی کہ اندھيرا چھا گيا تھا اور آسمان پر ستارے چمکنے لگے تھے اور لوگوں نے نماز کی صدائيں دينا شروع کردی تھيں مگر ابن عباس نے ان کی طرف توجہ نہيں کی تھی سرانجام جب رات کا کچھ حصہ گزر گيا تب انہوں نے نماز مغرب و عشاء پڑھی تھی.اور اعتراض کرنے والوں کو يہ جواب ديا تھا : ميں نے پيغمبراسلامۖ کو اسی طرح نماز پڑھتے ديکھا ہے نيز ابوہريره نے بھی ابن عباس کی اس بات کی تائيد کی تھی (اس سلسلے ميں دوسری، ساتويں، نويں ، اور پندہوريں روايت کا مطالعہ فرمائيں) گزشتہ روايات کی روشنی ميں اب اس بات ميں کوئی شک نہيں ره جاتا کہ پيغمبراسلامۖ کے صحابی ابن عباس نے شيعوں کی طرح دو نمازوں کو ايک وقت ميں پڑھا تھا .
٦۔پيغمبراسلامۖ کی سيرت سے دو نمازوں کو ايک ساتھ بجالانے کا جواز معلوم ہوتا ہے. اکيسويں حديث کی روشنی ميں يہ بات بخوبی واضح ہوجاتی ہے کہ نماز مغرب کے وقت پيغمبراکرمۖ مکہ مکرمہ ميں تشريف فرماتھے ليکن آنحضرتۖ نے نماز مغرب ميں تاخير کی تھی اور ”سرف” نامی علاقہ( جو مکہ سے نوميل کے فاصلے پر واقع تھا)ميں پہنچ کر نماز مغرب و عشاء کو ايک ساتھ پڑھا تھاجب کہ يہ واضح ہے کہ اگر آنحضرت مکہ سے مغرب کے اول وقت ميں چلے ہوں گے تو اس زمانے کی کم رفتار سواری کے ذريعے سفر کرنے کی وجہ سے يقينا رات کا کافی حصہ گزر جانے کے بعد ہی سرف کے مقام تک پہنچے ہوں گے اسی وجہ سے حضورۖ نے مغرب و عشاء کی نمازوں کو ايک ساتھ پڑھا تھا اہل سنت حضرات کی صحيح اور مسند کتابوں سے منقول گزشتہ روايات شيعوں کے نظرئيے( ظہر و عصر يا مغرب و عشاء کی نمازوں کو ہر وقت ، ہر جگہ اور ہر طرح کی صورتحال ميں ايک ساتھ پڑھنا جائز ہے )کے صحيح ہونے کی گواہی ديتی ہيں.
بخش هفتم: عزاداری در اہل سنت گریہ و اشک اهل سنت کے علماء کی نظر…
بخش پنجم: امام حسین کی عزاداری معصومین کی سیرعت میں الف:کربلا واقع ہونے سے بہت…
بخش چهارم: سنت نبوی میں امام حسین علیہ السلام کی عزاداری رسول اللہ صلی اللہ…
بخش سوم: مقام گریہ اور آنسو، نبی اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی سیرت…
دوسرا حصہ: قرآن اور پیغمبروں کی نظر میں رونے اور آنسوؤں کی اہمیت 1 ـ…
مقدمہ: یہ بات واضح ہے کہ عزاداری اور خوشی منانا ایک فطری امر ہے جو…