بخش چهارم: سنت نبوی میں امام حسین علیہ السلام کی عزاداری
رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کا امام حسین علیہ السلام کے لیے رونا
رسول اللہ کی امام حسین علیہ السلام کے ساتھ غیر معمولی محبت اور احترام بہت سے لوگوں کے لیے حیرت اور تعجب کا باعث تھا، اور وہ ہمیشہ یہ سوال کرتے کہ: رسول اللہ اپنی بیٹی کے بیٹے کو اتنی زیادہ محبت کیوں دیتے تھے، انہیں چومتے، گود میں لیتے، یا پیار کرتے؟ کیا یہ صرف جذباتی تھے، جیسے نانا کا اپنے نواسے کے لیے محبت؟ یا اس کے پیچھے کوئی اور راز تھا؟
اس سوال کا جواب رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے اعمال اور سنت نبوی سے ملتا ہے۔
۱۔ رسول اللہ کا حسین کی پیدائش کے پہلے دنوں میں رونا
مستدرک الصحیحین، تاریخ ابن عساکر، مقتل الخوارزمی وغیرہ میں أم الفضل بنت الحارث سے نقل ہوا ہے:
وہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے پاس آئیں اور کہا: یا رسول اللہ، میں نے آج رات ایک برا خواب دیکھا۔ آپ نے پوچھا: کیا خواب تھا؟ انہوں نے کہا: بہت برا تھا، جیسے آپ کے جسم کا ایک ٹکڑا کاٹ کر میری گود میں رکھ دیا گیا ہو۔ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: خیر ہے، فاطمہ ایک بیٹا پیدا کریں گی اور وہ تمہاری گود میں ہو گا۔ کچھ وقت کے بعد فاطمہ نے حسین کو جنم دیا اور وہ میری گود میں آ گیا جیسا کہ رسول اللہ نے فرمایا تھا۔ ایک دن میں رسول اللہ کے پاس گئی اور حسین کو ان کی گود میں رکھا، جب آپ نے مجھے دیکھا تو آپ کی آنکھوں سے آنسو بہہ نکلے۔ میں نے پوچھا: یا رسول اللہ، میرے والدین آپ پر فدا ہوں، کیا ہوا؟ آپ نے فرمایا: جبرائیل علیہ الصلوٰۃ والسلام آئے اور مجھے بتایا کہ میری امت جلد ہی میرے اس بیٹے کو قتل کرے گی، میں نے کہا: یہی حسین؟ آپ نے فرمایا: ہاں، اور یہ اس کی قبر کی سرزمین کی مٹی ہے۔
حاکم کہتے ہیں:
یہ حدیث شیخین کی شرط پر صحیح ہے، لیکن انہوں نے اسے روایت نہیں کیا۔
مستدرک الصحیحین، ج ۳، ص ۱۷۶ اور مختصراً ص ۱۷۹، تاریخ شام، امام حسین علیہ السلام کا حال: ص ۱۸۳، رقم ۲۳۲، مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۷۹، مقتل خوارزمی، ج ۱، ص ۱۵۹ اور دوسرے الفاظ میں ص ۱۶۲، تاریخ ابن کثیر، ج ۶، ص ۲۳۰ اور اشارۃً ج ۸، ص ۱۹۹، أمالی السجری، ص ۱۸۸، اور دیکھیں: الفصول المهمہ ابن صباغ مالکی، ص ۱۵۴، الروض النضیر، ج ۱، ص ۸۹، الصواعق، ص ۱۱۵، کنز العمال پرانی اشاعت، ج ۶، ص ۲۲۳، الخصایص الکبری، ج ۲، ص ۱۲۵۔
امام حسین کی ایک سال کی عمر میں رسول کا ان پر گریہ
خوارزمی نے اپنی کتاب مقتل میں لکھا ہے:
لما أتی علی الحسین علیه السلام سنه کامله هبط علی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم اثنا عشر ملکا، محمره وجوههم قد نشروا أجنحتهم، وهم یخبرون النبی بما سینزل علی الحسین علیه السلام.
“جب حسین علیہ السلام ایک سال کے ہوئے، بارہ فرشتے سرخ چہروں کے ساتھ اور اپنے پروں کو پھیلائے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے پاس نازل ہوئے، اور انہوں نے نبی کو ان واقعات کی اطلاع دی جو جلد ہی حسین علیہ السلام پر آئیں گے۔”
(مقتل الحسین، ج ۱، ص ۱۶۳)۔
امام حسین کی دو سال کی عمر میں رسول کا ان پر گریہ
ابن عباس سے روایت ہے: فلما أتت علی الحسین من مولده سنتان کاملتان خرج النبی صلی الله علیه وآله وسلم فی سفر له، فلما کان فی بعض الطریق وقف فاسترجع ودمعت عیناه، فسیل عن ذلک، فقال: هذا جبریل یخبرنی عن أرض بشاطیء الفرات یقال لها کربلا، یقتل بها ولدی الحسین ابن فاطمه، فقیل: من یقتله یا رسول الله؟ فقال: رجل یقال له یزید، لا بارک الله له فی نفسه! وکأنی أنظر إلی مصرعه ومدفنه بها، وقد أهدی برأسه، واللّه ما ینظر أحد إلی رأس ولدی الحسین فیفرح إلّا خالف اللّه بین قلبه ولسانه.
“جب حسین دو سال کے ہوئے، نبی اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم ایک سفر پر تھے، راستے میں آپ نے توقف کیا اور استرجاع (انا للہ وانا الیہ راجعون) کہا اور آپ کی آنکھوں سے آنسو جاری ہوگئے۔ پوچھا گیا، آپ نے فرمایا: یہ جبریل ہیں جو مجھے فرات کے کنارے ایک زمین کے بارے میں بتا رہے ہیں جسے کربلا کہا جاتا ہے، جہاں میرے بیٹے حسین بن فاطمہ کو شہید کیا جائے گا۔ پوچھا گیا: یا رسول اللہ! اسے کون قتل کرے گا؟ فرمایا: ایک شخص جسے یزید کہا جاتا ہے، اللہ اس کے نفس میں برکت نہ ڈالے! اور گویا میں اسے اس کے قتل گاہ میں دیکھ رہا ہوں، اس کا سر پیش کیا جا رہا ہے، اور اللہ کی قسم! کوئی حسین کے سر کو دیکھ کر خوش نہ ہو گا سوائے اس کے کہ اللہ اس کے دل اور زبان میں اختلاف ڈال دے۔”
قال: ثم رجع النبی صلی الله علیه وآله وسلم من سفره ذلک مغموما ثم صعد المنبر فخطب ووعظ والحسین بن علی بین یدیه مع الحسن، قال: فلما فرغ من خطبته وضع یده الیمنی علی رأس الحسن والیسری علی رأس الحسین ثم رفع رأسه إلی السماء فقال: اللهم! إنی محمد عبدک ونبیک وهذان أطایب عترتی وخیار ذریتی وأرومتی ومن أخلفهم فی أمتی، اللهم! وقد أخبرنی جبریل بأن ولدی هذا مقتول مخذول، اللهم! فبارک له فی قتله واجعله من سادات الشهداء، إنک علی کل شیء قدیر، اللهم! ولا تبارک فی قاتله وخاذله. قال: وضجّ الناس فی المسجد بالبکاء. فقال النبی صلی الله علیه وآله وسلم: أتبکون ولا تنصرونه! اللهم! فکن أنت له ولیا وناصرا.
ابن عباس بیان کرتے ہیں: “پھر رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم غمگین ہو کر سفر سے واپس آئے اور منبر پر گئے اور خطبہ دیا، اس وقت حسن اور حسین آپ کے پاس تھے۔ خطبے کے بعد آپ نے اپنے دائیں ہاتھ کو حسن کے سر پر اور بائیں ہاتھ کو حسین کے سر پر رکھا اور آسمان کی طرف سر اٹھا کر دعا کی: یا اللہ! میں محمد، تیرا بندہ اور نبی ہوں، اور یہ دونوں میرے عترت اور ذریت کے بہترین افراد ہیں۔ یا اللہ! جبریل نے مجھے بتایا ہے کہ یہ میرا بیٹا مقتول اور مخذول ہو گا، یا اللہ! اس کی قتل کو اس کے لئے مبارک بنا اور اسے شہداء کا سردار بنا، بے شک تو ہر چیز پر قادر ہے۔ یا اللہ! اس کے قاتل اور مخذول کو مبارک نہ کر۔” پھر مسجد میں لوگ رونے لگے۔ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: “تم روتے ہو اور اس کی مدد نہیں کرتے! یا اللہ! تو اس کا ولی اور مددگار بن۔”
قال ابن عباس: ثم رجع وهو متغیر اللون محمر الوجه فخطب خطبه بلیغه موجزه وعیناه یهملان دموعا ثم قال: أیها الناس! إنی قد خلفت فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی وأرومتی ومراح مماتی وثمرتی، ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض، ألا! وإنی أسألکم فی ذلک إلا ما أمرنی ربی أن أسألکم الموده فی القربی، فانظروا أن لا تلقونی غدا علی الحوض وقد أبغضتم عترتی وظلمتموهم،… ألا! وإن جبریل علیه السلام قد أخبرنی بأن أمتی تقتل ولدی الحسین بأرض کرب وبلاء. ألا! فلعنه الله علی قاتله وخاذله آخر الدهر. قال: ثم نزل علی المنبر، ولم یبق أحد من المهاجرین والأنصار إلا واستیقن أن الحسین مقتول.
ابن عباس کہتے ہیں: “پھر رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم دوبارہ آئے، آپ کا رنگ پیلا تھا اور چہرہ سرخ تھا، آپ نے ایک مختصر لیکن بلیغ خطبہ دیا، آپ کی آنکھوں سے آنسو بہہ رہے تھے۔ آپ نے فرمایا: اے لوگو! میں تمہارے درمیان دو قیمتی چیزیں چھوڑے جا رہا ہوں: اللہ کی کتاب اور میری عترت۔ یہ دونوں کبھی جدا نہ ہوں گے یہاں تک کہ حوض کوثر پر میرے پاس آئیں۔ میں تم سے اپنے رشتہ داروں کے بارے میں مودت کی درخواست کرتا ہوں، دیکھو کہ کل حوض کوثر پر مجھ سے ملاقات نہ کرو جبکہ تم نے میرے عترت کو ناپسند کیا اور ان پر ظلم کیا…۔ آگاہ ہو جاؤ کہ جبریل نے مجھے خبر دی ہے کہ میری امت میرے بیٹے حسین کو کرب و بلا کی سرزمین پر قتل کرے گی۔ آگاہ ہو جاؤ کہ اللہ کی لعنت قاتل اور اس کے معاون پر قیامت تک ہے۔” پھر رسول اللہ منبر سے اتر آئے، اور کوئی مہاجر و انصار باقی نہ رہا مگر وہ یقین کر چکا تھا کہ حسین شہید کئے جائیں گے۔”
(الفتوح، أحمد بن أعثم الکوفی، ج ۴، ص ۳۲۵)۔
امت کے حسد کرنے پر رسول کا گریہ
یونس بن حباب، عن أنس بن مالک قال: کنا مع رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم وعلی بن أبی طالب علیه السلام معنا، فمررنا بحدیقه، فقال علی علیه السلام: یا رسول الله! ألا تری ما أحسن هذه الحدیقه؟ فقال: إن حدیقتک فی الجنه أحسن منها. حتی مررنا بسبع حدایق، یقول علی علیه السلام ما قال ویجیبه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم بما أجابه، ثم إن رسول الله وقف فوقفنا، فوضع رأسه علی رأس علی وبکی، فقال علی علیه السلام: ما یبکیک یا رسول الله؟! قال: ضغاین فی صدور قوم لا یبدونها لک حتی یفقدونی.
یونس بن حباب، انس بن مالک سے روایت کرتے ہیں: “ہم رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم اور علی بن ابی طالب علیہ السلام کے ساتھ تھے، ہم مدینہ کے ایک باغ سے گزرے۔ علی علیہ السلام نے کہا: یا رسول اللہ! یہ باغ کتنا خوبصورت ہے! رسول اللہ نے فرمایا: تمہارا باغ جنت میں اس سے زیادہ خوبصورت ہے۔ یہاں تک کہ ہم سات باغوں سے گزرے، علی علیہ السلام یہی کہتے اور رسول اللہ وہی جواب دیتے۔ پھر رسول اللہ نے رک کر علی کے سر پر سر رکھا اور رونے لگے۔ علی علیہ السلام نے پوچھا: یا رسول اللہ! آپ کیوں روتے ہیں؟ رسول اللہ نے فرمایا: “کچھ لوگوں کے سینے میں بغض ہے جو وہ تب تک ظاہر نہیں کریں گے جب تک میں دنیا میں ہوں۔”
(مجمع الزواید، ج ۹، ص ۱۱۸ ـ کنز العمال، ج ۱۳، ص ۱۷۶ـ شرح نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۰۷ـ المناقب خوارزمی، ص ۶۵ ـ ینابیع الموده،ج ۱، ص ۱۳۴)۔
حدیث أمّ سلمہ
: امّ سلمه ایک ایسی بیوی ہے رسولخدا کی جو پاک طینت اور با شخصیت ہے اور رسولخدا صلی الله علیہ وآلہ وسلم کی زندگی اور سیرت کے اہم حصے نقل کی ہیں، وہ رسول خدا صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے حسین کے لیے رونے کی داستان یوں بیان کرتی ہے:
کان رسول الله صلی الله علیہ وسلم جالسا ذات یوم فی بیتی قال لا یدخل علی أحد فانتظرت فدخل الحسین فسمعت نشیج رسول الله صلی الله علیہ وسلم یبکی فأطلت فإذا حسین فی حجره والنبی صلی الله علیہ وسلم یمسح جبینه وهو یبکی فقلت والله ما علمت حین دخل فقال إن جبریل علیه السلام کان معنا فی البیت قال أفتحبه قلت أما فی الدنیا فنعم قال إن أمتک ستقتل هذا بأرض یقال لها کربلاء فتناول جبریل من تربتها فأراها النبی صلی الله علیہ وسلم…
ایک دن رسول خدا میرے گھر میں بیٹھے تھے اور فرمایا: کوئی بھی میرے کمرے میں داخل نہ ہو۔ میں انتظار کر رہی تھی، حسین داخل ہوئے، اور میں نے رسول خدا کے رونے کی آواز سنی۔ میں نے دیکھا کہ حسین رسول خدا کی گود میں ہیں اور نبی صلی اللہ علیہ وآلہ سلم ان کی پیشانی کو مسح کرتے اور رو رہے ہیں۔ میں نے عرض کیا: خدا کی قسم، مجھے حسین کے داخلے کی خبر نہ ہوئی۔
رسول نے فرمایا: جبریل ہمارے ساتھ کمرے میں تھے اور پوچھا: اے رسول خدا، کیا آپ حسین کو پسند کرتے ہیں؟ میں نے کہا: ہاں! جبریل نے کہا: آپ کی امت اسے کربلاء نامی سرزمین میں قتل کر دے گی۔ پھر جبریل نے اس زمین کی مٹی دکھائی۔
مجمع الزواید، ج ۹، ص۱۸۹.
رواه الطبرانی بأسانید ورجال أحدها ثقات.
یہ روایت طبرانی نے نقل کی ہے اور رجال میں سے ایک سند قابل اعتماد ہیں۔ مجمع الزواید، ج ۹، ص۱۸۹.
وقال فی حدیث آخر: قال لی رسول الله صلی الله علیه وسلم اجلسی بالباب ولا یلجن علی أحد فقمت بالباب إذ جاء الحسین رضی الله عنه فذهبت أتناوله فسبقنی الغلام فدخل علی جده فقلت یا نبی الله جعلنی الله فداک أمرتنی أن لا یلج علیک أحد وإن ابنک جاء فذهبت أتناوله فسبقنی طال ذلک تطلعت من الباب فوجدتک تقلب بکفیک شییا ودموعک تسیل والصبی علی بطنک قال نعم أتانی جبریل فأخبرنی أن أمتی یقتلونه وأتانی بالتربه التی یقتل علیها فهی التی أقلب بکفی
رسول الله صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: دروازے پر بیٹھو اور کسی کو داخل نہ ہونے دو۔ میں دروازے پر بیٹھی تھی کہ حسین آ گئے، جب روکنے کی کوشش کی تو وہ تیزی سے اندر داخل ہو گئے۔ میں نے عرض کیا: یا نبی اللہ، آپ نے مجھے کسی کو اندر نہ آنے دینے کا حکم دیا تھا اور آپ کا بیٹا آیا اور میں روک نہ سکی۔ رسول نے فرمایا: جبریل ابھی آئے تھے اور انہوں نے مجھے بتایا کہ میری امت اسے قتل کر دے گی اور اس کی مٹی بھی لائے تھے۔
المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۳، ص۱۰۹ ـ مسند ابن راهویه، ج ۴، ص ۱۳۱.
حدیث عایشہ
عایشه، رسول خدا کی بیوی کہتی ہیں:
دخل الحسین بن علی رضی الله عنهما علی رسول الله صلی الله علیه وسلم وهو یوحی إلیه فنزا علی رسول الله صلی الله علیه وسلم وهو منکب وهو علی ظهره فقال جبریل لرسول الله صلی الله علیه وسلم أتحبه یا محمد قال یا جبریل ومالی لا أحب ابنی قال فان أمتک ستقتله من بعدک فمد جبریل علیه السلام یده فأتاه بتربه بیضاء فقال فی هذه الأرض یقتل ابنک هذا واسمها الطف فلما ذهب جبریل علیه السلام من عند رسول الله صلی الله علیه وسلم خرج رسول الله صلی الله علیه وسلم والتزمه فی یده یبکی فقال یا عایشه إن جبریل أخبرنی أن ابنی حسین مقتول فی أرض الطف وان أمتی ستفتن بعدی ثم خرج إلی أصحابه فیهم علی وأبو بکر وعمر وحذیفه وعمار وأبو ذر رضی الله عنهم وهو یبکی فقالوا ما یبکیک یا رسول الله فقال أخبرنی جبریل علیه السلام ان ابنی الحسین یقتل بعدی بأرض الطف وجاءنی بهذه التربه وأخبرنی أن فیها مضجعه
. حسین بن علی علیہ السلام رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے پاس آئے اور نبی صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم وحی سن رہے تھے۔ جبریل نے کہا: اے محمد، کیا آپ حسین کو پسند کرتے ہیں؟ فرمایا: ہاں، کیوں نہ کروں؟ جبریل نے کہا: آپ کی امت اسے بعد میں قتل کر دے گی۔ پھر جبریل نے سفید مٹی دکھائی اور کہا: اس سرزمین میں آپ کے بیٹے کو قتل کیا جائے گا۔ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم اصحاب کے پاس آئے، علی، ابو بکر، عمر، حذیفہ، عمار، اور ابو ذر موجود تھے، اور رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم رو رہے تھے۔ پوچھا: کیا ہوا؟ فرمایا: جبریل نے مجھے بتایا کہ میرا بیٹا حسین طف میں قتل ہو گا اور یہ مٹی دکھائی۔
المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۳، ص۱۰۷ـ مجمع الزواید، ج ۹، ص۱۸۷ ـ ابن عساکر، ترجمه الإمام الحسین علیه السلام، ج۷، ص ۲۶۰.
امام حسین کی شھادت کے بعد رسول کا عزاداری کرنا
حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الْأَشَجُّ حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ حَدَّثَنَا رَزِینٌ قَالَ حَدَّثَتْنِی سَلْمَی قَالَتْ دَخَلْتُ عَلَی أُمِّ سَلَمَه وَهِیَ تَبْکِی فَقُلْتُ مَا یُبْکِیکِ قَالَتْ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ تَعْنِی فِی الْمَنَامِ وَعَلَی رَأْسِهِ وَلِحْیَتِهِ التُّرَابُ فَقُلْتُ مَا لَکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ شَهِدْتُ قَتْلَ الْحُسَیْنِ آنِفًا
سلمی کہتی ہیں: میں ام سلمه کے پاس گئی، وہ رو رہی تھیں، میں نے پوچھا: کیوں رو رہی ہیں؟ انہوں نے کہا: میں نے رسول اللہ کو خواب میں دیکھا، ان کے سر اور داڑھی پر خاک تھی، میں نے پوچھا: یا رسول اللہ، آپ کو کیا ہوا؟ فرمایا: میں ابھی حسین کے قتل کا مشاہدہ کر رہا تھا۔ سنن ترمذی، ج ۱۲، ص ۱۹۵، کتاب فضایل الصحابه باب مناقب الحسن و الحسین.
جیسا کہ ان روایات میں دیکھتے ہیں، رسول خدا نے امام حسین کے لئے گریہ اور عزاداری کی، اور یہ واقعات عاشورا سے سالہا پہلے ہوئے، جو عزاداری کی اہمیت کو ظاہر کرتے ہیں۔ کیا رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی سیرت اور سنت ان واقعات میں امام حسین کے لئے عزاداری کا بہترین شرعی دلیل نہیں ہے؟
بخش هفتم: عزاداری در اہل سنت گریہ و اشک اهل سنت کے علماء کی نظر…
بخش پنجم: امام حسین کی عزاداری معصومین کی سیرعت میں الف:کربلا واقع ہونے سے بہت…
بخش سوم: مقام گریہ اور آنسو، نبی اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی سیرت…
دوسرا حصہ: قرآن اور پیغمبروں کی نظر میں رونے اور آنسوؤں کی اہمیت 1 ـ…
مقدمہ: یہ بات واضح ہے کہ عزاداری اور خوشی منانا ایک فطری امر ہے جو…
تاریخ میں ہمیشہ وہابیت کی طرف سے حضرت امام حسین علیہ السلام کے قیام اور…